A legjobb téli gumiabroncsok 2022-ből az Auto Express tesztelése alapján

Gumione.hu
Gumione.hu

Hat rivális száll harcba a legjobb téli gumiabroncs címért!

Elérkezett az időszak, amikor a járművezetők felkészítik autóikat a hidegebb hónapok időjárási szélsőségeire, és ezzel egyidejűleg ez az az időszak, amikor a megérkeznek az első téli gumi teszteredmények. Ahhoz, hogy autónk a legjobb teljesítményt nyújtsa, az évszakonkénti abroncscsere a legjobb megoldás. 

Az Auto Express visszatért a 205/55R16-os futóméret vizsgálatához, amelyet legutóbb a Covid miatt korlátozott körülmények között, 2020-ban teszteltek, amikor is a Bridgestone a Blizzak LM005-össel megszerezte első győzelmét náluk. Akkor szintén csúcsteljesítményt nyújtott a Continental WinterContact TS 870, amely nem került be végül a végleges eredményekbe, mivel bevezetése a fogyasztói piacra egy évet késett.

 vasárnap szeptember 25, 2022
 

A Michelin is visszatért az Alpin 6-os mintázattal. A Hankook az új téli i*cept gumiabroncsát, az RS3-at, a Pirelli a Cinturato Winter legújabb változatát, tehát a 2-t, a Vredestein pedig a Wintrac abroncsát vetette az Autoexpress górcsöve alá.

A gyártással és ellátási lánccal kapcsolatos folyamatos problémák megakadályozták, hogy a gumiabroncstesztek más rendszeres szereplői részt vegyenek a vizsgálatban. Köztük van a házigazda is, a Goodyear, aki ezúttal nem tudott a teszten szerepelni. A Goodyear egyébként elhalasztotta legújabb UltraGrip abroncsának bevezetését.

 

Mit vizsgáltak az Auto Expressnél?

Nem szabtak határt a sebességnek és a súlynak. Az említett Hankook és Pirelli gumiabroncsokat nedves fékezésnél összehasonlították a tesztelés után vásárolt azonos abroncsokkal, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy egyformák. Voltak T és H sebességosztályozású abroncsaik (118 és 130 mérföld/órás sebességig), valamint 91 és 94-es súlyosztályozású abroncsaik. Az uniós gumiabroncscímke minősítéseit felsoroljuk (jobbra), az A a legjobb az üzemanyag-fogyasztás és a nedves tapadás szempontjából; minél alacsonyabb a szám, annál jobb külső zaj kiszűrése szempontjából, amelyet decibelben értékelnek.

Hogyan teszteltek?

Két év után először visszatérhettek a szokásos tesztelési rutinjukhoz, amelyet végre nem befolyásoltak az utazási korlátozások. Az idei tesztelés Észak-Finnországban kezdődött, a Goodyear sarkvidéki központjában, az Ivalo melletti Saariselkában. Itt értékelték a havas úton történő fékezés, tapadás, kezelhetőség és kanyarodás teljesítményét. 

Az első két tesztet az Auto Express egyik sofőrje végezte, aki 8-30 km/óráról történő gyorsításhoz, majd 50-5 km/óráról történő megálláshoz szükséges távolságot mérte. A kanyarodási teszt a köridőkre összpontosított egy hóval borított pályán, a gyorsítás pedig addig tartott, ahol az egyenes kormányzás már éppen csak tartható volt. A kezelhetőségi eredmény szintén a köridőkön alapult, de egy olyan pályán, amely nagy domborzati különbségeket tartalmaz, hajtűkanyarokkal, hosszú és trükkös kanyarkombinációkkal, hogy teljes mértékben megmutassa és bizonyítsa az abroncs kezelhetőségi egyensúlyát.

Nedves körülmények között

A vizes tesztekhez kicsit délebbre, de még hozzánk képest mindig északabbra utaztak, sok európai tesztpályához hasonlóan, hogy a téli abroncsokat a hét Celsius-fok alatti hőmérsékleten vizsgálhassák. A hőmérséklet szerepet játszik a nedves kezelhetőségben, a kanyarodásban és a fékezésben, és 7 fok alatt a téli abroncsoknak előnyben kell lenniük, míg a nyári konstrukciók 7fok felett működnek a legjobban. 

Sajnos az időjárás a németországi Hannover közelében lévő Continental Contidromban nem volt kegyes, és a hőmérséklet magasabb volt, mint amilyennek ideális esetben szerették volna. 

A fékezéshez a 80 km/h-ról történő megálláshoz szükséges távolságot mérték a sínrendszer segítségével, amely biztosítja, hogy minden alkalommal ugyanazt az aszfaltcsíkot használják. A köridőket a kezelhetőségi és a körpályás teszteknél vették fel. 

A sínrendszert használták az egyenes aquaplaning tesztekhez is, de úgy, hogy az egyik kerék folyamatosan vízben volt. Feljegyezték a sebességet, amikor a vízben lévő kerék 15 százalékkal gyorsabban pörgött, mint a másik. Az íves aquaplaning a tapadásvesztést mérte, ahogy az autót egyre nagyobb sebességgel vezették egy aszfaltozott körön egy vízzel elárasztott szakaszon keresztül.

Száraz körülmények között

A száraz fékezés során a 100 km/órás sebességről történő megálláshoz szükséges távolságot mérték, amíg a kezelhetőségi teszt során a pálya egy szakaszán mért idők alapján kaptak eredményt. A próbapályás teszteket többször is elvégezték, a kiugró eredményeket eltávolították, és a végeredményhez átlagot vettek. 

A gumiabroncsok zajkibocsátása, amit az utastérben hallunk

A címkeértékeléstől eltérően ez a teszt a vezetői aggályokon alapult. Három felületen mérték az utastér zaját, 50 km/órás sebességről lefelé gurulva.

Üzemanyag-fogyasztás

Ez a mérés az egyes terhelt gumiabroncsok elfordításához szükséges teljesítményt méri. Minél könnyebben gurul egy konstrukció, annál kevesebb üzemanyagot fogyaszt. A fogyasztás egy százalékos javulásához, a gördülési ellenállás körülbelül öt százalékos változására van szükség.

Hogyan választották ki a győztest?

Miután az eredményeket százalékos értékre alakították át, hogy pontosan tükrözzék a teljesítménykülönbségeket, lényegében összeadták őket. A havas teljesítmény az összesített eredmény 20 százalékát teszi ki, a nedves az 50 százalékát, a többi pedig a fennmaradó részt. A nedves és havas eredményeken belül a kezelhetőségre, a fékezésre és a tapadásra helyezték a hangsúlyt.

A végeredmény pedig:

Hat rivális szállt harcba 2022 legjobb téli gumiabroncsa címért!

1. helyezett: Continental WinterContact TS 870: Continental a havon mutatott erős teljesítménye révén olyan előnyre tett szert a Bridgestone-nal szemben, amelyet aztán soha nem veszített el a tesztsorozat szakaszaiban. 

Az Auto Express összesített véleménye: A TS 870 folytatta a WinterContact győzelmi sorozatát téli gumiabroncstesztjeinken, kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtva minden körülmények között.

2. helyezett: Bridgestone Blizzak LM005: A Blizzak nyerte a nedves kezelhetőségi és a nedves fékezési teszteket, és közel állt az első helyezéshez összességében.

Az Auto Express összesített véleménye: Lehet, hogy a második helyre csúszott az abroncs, de a Blizzak még mindig egy nagyszerű, sokoldalú teljesítményt nyújtó mintázat, amelynek vásárlását érdemes megfontolni.

3. helyezett: Hankook i*cept RS: A Hankook mindkét aquaplaning tesztben negyedik lett, de egyenes útszakaszon szinte fej-fej mellett haladt az első két helyezettel.

Az Auto Express összesített véleménye: Láttuk, hogy a Hankook jelentős változtatásokat hajtott végre a téli gumiabroncsain, ám még mindig maradtak olyan területek, amelyeken még finomítaniuk kell, hogy javítsák az RS3 általános teljesítményét.

4. helyezett: Pirelli Cinturato Winter 2: A Cinturato Winter 2 jól teljesített hóban, ezen a területen két második helyezést ért el, és az utastérben érződő zaj tekintetében is a legjobb volt. Egyéb eredményeivel azonban elmaradt az élmezőnytől.

Az Auto Express összesített véleménye: Míg a Cinturato Winter 2 megfelelő teljesítményt nyújt rossz időjárási körülmények között, a gördülési ellenállás hatodik helye azt jelenti, hogy az üzemanyag-fogyasztáson még dolgozni kell.

5. helyezett: Vredestein Wintrac: A Wintrac fél másodperccel maradt el a legjobbtól a kezelhetőségi pályán szárazon útszakaszon, de nedves úton a leglassabb teljesítményt nyújtotta.

Az Auto Express összesített véleménye: A Wintrac sok olyan járművezetőnek megfelelhet, akik korlátozottan közlekednek havas úton, de vannak ennél sokoldalúbb lehetőségek téli gumik terén, amelyekkel nem kell kompromisszumot kötni.

6. helyezett: Michelin Alpin 6: Az Alpin 6 hibátlan teljesítményt nyújtott havas körülmények között, ám ennek az árát megfizette száraz útviszonyok mellett. Így a 6. helyen végzett.

Az Auto Express összesített véleménye: A legjobb gumiabroncs a hóban, de nedves és száraz úton némi kompromisszumot kell kötnie, ha a Michelin Alpin 6-ot választja.

Az eredeti tartalom innen érhető el:

https://www.autoexpress.co.uk/product-group-tests/93097/best-winter-tyres-2022

A képek az Auto Express saját készítésű képei a tesztről, amelyek forrása:

https://www.autoexpress.co.uk/product-group-tests/93097/best-winter-tyres-2022